Hartjes in plaats van sterretjes. Wat vind jij ervan? #hartjesgate #twitter

Sinds kort is de twitterfunctie ‘opslaan als favoriet’ vervangen door ‘liken’. Het sterretje waarmee je een twitterbericht kon opslaan is nu vervangen door een hartje. Goed idee? genoeg mensen hebben er een mening over, ik ben benieuwd wat jij ervan vindt!

Hartjes of sterretjes? Het is de vraag die nu volop wordt gesteld én beantwoord onder de hashtag #hartjesgate op twitter. Het sociale netwerk probeert met de hartjes een nieuwe, jongere, doelgroep te bereiken. Dat blijkt ook wel uit de aankondiging die twitter zelf deed over de nieuwe functie, die ook duidelijk gericht is op jongeren:

 

De doelgroep van nu is het er echter niet mee eens en wil de sterretjes terug.

Hartjes voor groei?

Het gaat niet goed met twitter. Er is geen groei meer in het aantal gebruikers en daarom heeft het beursgenoteerde bedrijf besloten om een nieuwe doelgroep aan te trekken. Jongeren dus. Veel van de gebruikers van twitter zijn al wat jaartjes actief op twitter, veel al vanaf het eerste uur, en zijn dus inmiddels al wat ouder dan toen zij begonnen met het versturen van tweets. Deze huidige doelgroep heeft helemaal geen behoefte aan hartjes of ‘likes’. hartjes zouden voor meisjes van 16 zijn en likes horen bij facebook, niet bij twitter.

Wat is nou het probleem?

“Wat maakt het nu uit of je een hartje of een sterretje aanklikt?” zou je misschien zeggen. Het verschil zit hem echter niet alleen in het symbool. Wanneer je voorheen op het sterretj aanklikte, gaf je aan een bericht te willen bewaren om bijvoorbeeld later nog even terug te kijken. Met het hartje geef je een bericht een ‘like’ zoals we dat ook op facebook al jaren doen, en op vele andere sites en social media. Berichten die je misschien wel helemaal niet leuk vindt, maar wel wilt bewaren, moet je nu dus ‘gedwongen leuk vinden’.

 

Is er ook een oplossing?

Twitter heeft duidelijk nieuwe gebruikers nodig. De ‘oude’ gebruikers brengen niet genoeg op. Een jongere generatie is over het algemeen meer beïnvloedbaar en zal waarschijnlijk ook sneller doorklikken op advertenties. En dat is wat twitter nodig heeft om geld te verdienen. Of het bedrijf zal luisteren naar de huidige gebruikers die het er niet mee eens zijn is dus maar de vraag. Of de oude favorieten-functie terug zal komen, ook. Wat mij betreft mogen beide functies naast elkaar: een sterretje om berichten op te slaan en een hartje om gewoon even te laten zien dat je iets leuk vindt. Oude twitteraars blij én een kans op meer, jongere twitteraars.

Wat vind jij van #hartjesgate?

Lees ook:Twitter: “Aantal gebruikers neemt niet af”
Lees ook:Twitter legt vanaf nu hashtags uit
Lees ook:Ouderen kiezen voor Twitter, jongeren voor Instagram #Onderzoek
Lees ook:Wat vind jij van de nieuwe look van Instagram?
Lees ook:Er komt toch een dislike-button op facebook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.