Social Media als digitale schandpaal – Een schande?

Social Media als digitale schandpaal - Een schande?

“Onze normen over privacy zijn zo verlaagd, dat niemand zich er nog druk over maakt.” Dat zegt voorzitter van de stichting Media-Ombudsman Jan van Groesen vandaag in het AD, naar aanleiding van de beelden die het Bredase restaurant Bouvigne Paradijs op Facebook plaatste van vier gasten die niet hadden afgerekend. Het gebeurt steeds vaker dat gedupeerden sociale media gebruiken om daders op te sporen. “Het is eigenlijk een schande,” aldus van Groesen.

Niet betalend gasten op Facebook gezet

Afgelopen zondag plaatste het restaurant op facebook de beelden van de vier gasten die niet hadden afgerekend. Met succes: de dag erna kwam een dame uit het gezelschap afrekenen. Ze zegt niet geweten te hebben dat er niet was afgerend. Van bekenden hoorde ze maandagmorgen van de Facbook post, die toen al door duizenden mensen was gedeeld.

Schending van privacy

Volgens Jan van Groesen is het een schande dat dit soort beelden zomaar via social media worden vrijgegeven en hij vindt dat de vier gasten eigenlijk aangifte zouden moeten doen voor het schenden van hun privacy rechten. “Onze normen over privacy zijn echter zo verlaagd, dat niemand zich er nog druk over maakt.”
De gasten zullen zich waarschijnlijk door de facebook post al zo schamen, dat zij het liever met rust laten. De foto’s zijn overigens na betaling verwijderd van de Facebookpagina van het restaurant en vervangen met een foto van het bewijs van betaling.

Kijk, wat fijn! De 4 vriendelijke gasten hebben uiteindelijk toch de (gehele) rekening betaald… met fooi! De service…

Geplaatst door Bouvigne Paradijs Chinees-Japans Restaurant op zondag 31 januari 2016

Digitale schandpaal

Niet alleen Van Groesen, ook politiewoordvoerder Jeroen Steenmeijer wordt niet blij van dit soort social media acties. Het is volgens hem ook wettelijk verboden om mensen via social media te beschuldigen van iets. “Je nagelt iemand aan de digitale schandpaal. Dat kan grote gevolgen hebben, zeker als het ten onrechte gebeurt. En dat is al vaker voorgekomen,” aldus Steenmeijer in het AD.

[Bron: AD]

Lees ook:Google en Facebook helpen vermisten zoeken na aardbeving Nepal
Lees ook:Familie van verwarde 80-jarige in India gevonden via social media
Lees ook:Social Media in vakantietijd: do’s & don’ts
Lees ook:Gefeliciteerd! Het is Community Manager Appreciation Day! #CMAD
Lees ook:Be like Bill is een hit op Facebook. Wat vind jij ervan?

Eén reactie op “Social Media als digitale schandpaal – Een schande?

  1. Gepke de Leef

    Politie doet niets met aangiften dus burgers moeten het recht in eigen hand nemen. Rechters doen niet aan waarheidsvinding en als klap op de vuurpijl ambtenaren zouden niet liegen en hun getuigenis telt voor twee getuigenissen dus de burger heeft geen recht op recht. In 2016 is kleine kans op recht ook alleen nog mogelijk als je geld hebt.

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.