Zo manage je je social reputatie

Hoe ziet de reputatie van jouw merk of organisatie er uit op social media? Ben je tevreden, of mag er nog wel aan gewerkt worden? Met deze tips houd je je social reputatie hoog.

Online reputatiemanagement

Online reputatiemanagement (ORM) draait om het opbouwen en hooghouden van het imago van een merk of organisatie, maar dan online. Binnen een bedrijf wordt deze reputatie voornamelijk in de gaten gehouden door de afdelingen PR/ Communicatie en Marketing. Het managen van de online reputatie kan via verschillende kanalen: eigen sites, externe sites en forums, online adverteren, SEO en SEA en natuurlijk social media. Hieronder ga ik vooral in op dat laatste, oftewel social reputatiemanagement.

Bedrijfspagina’s

Wil je op verschillende social media te vinden zijn, dan dien je hier bedrijfspagina’s aan te maken. Om te beginnen bij Linkedin, waar je het vooral zakelijk houdt en waar iedereen die daar behoefte aan heeft (werknemers, opdrachtgevers, partners, sollicitanten…) ook alle bedrijfsinformatie kan vinden die er is. Twitter kun je gebruiken om het laatste nieuws over je organisatie te delen, maar kan ook als klantenservice en vraagbaak fungeren. Facebook kan dat ook, maar hier heb je meer mogelijkheden om te delen, voornamelijk als het gaat om beelden en videocontent. In dit artikel lees je meer over de belangrijkste social media voor jouw bedrijf.
Wil je het allemaal en allemaal tegelijk? Prima natuurlijk, maar denk aan je reputatie! Dat betekent dat je je moet bedenken dat social media niet iets is wat je ‘er wel even naast kunt doen’, of standaard aan de stagiaire kunt overlaten. Social Media management is een fulltime baan, die veel tijd kan vergen… als je het goed wilt doen. Na het opzetten van de bedrijfspagina’s moet er natuurlijk voor gezorgd worden dat deze ook gevuld worden en up-to-date blijven. Daar is een strategie voor nodig, waar goed over moet worden nagedacht en waarbij de reputatie van de organisatie in gedachten gehouden moet blijven.

Reacties monitoren

En dan moeten de berichten en reacties ook nog eens allemaal gelezen worden. Klachten moeten eruit worden gehaald en zo goed mogelijk onder behandeling genomen worden, om ervoor te zorgen dat de organisatie de reputatie krijgt of blijft die het wil hebben als het gaat om service en oplossingsgerichtheid. Negatieve berichten gaan niet weg door ze te negeren, maar probeer je zoveel mogelijk om te draaien tot een positief bericht door er goed mee om te gaan.
Maar ook positieve berichten verdienen aandacht. Complimenten moeten worden geretweet op twitter, of misschien wil je de persoon wel even persoonlijk bedanken op facebook. Of… misschien zit er wel een verhaal achter dat je op youtube kunt delen. Er zijn mogelijkheden te over, wanneer je alles in de gaten blijft houden.
Vergeet overigens niet dat het niet alleen gaat om de reacties die worden geplaatst op eigen social media, ook andere (vak)media kan berichten en reacties bevatten die jouw bedrijf en haar reputatie aangaan.

Verdeel je content

Natuurlijk is het goed om positieve verhalen van klanten, werknemers, partners en opdrachtgevers te verzamelen en deze op je bedrijfswebsite te plaatsen. Nog beter is om deze content te verdelen over het web. Social Media zijn hier heel geschikt voor. Wat dacht je bijvoorbeeld van een eigen Youtube kanaal, waar je interviews plaatst, maar bijvoorbeeld ook ‘how to-video’s', waar veel op gezocht wordt.
Ook Linkedin is uitermate geschikt om content te delen van je bedrijf; via de button ‘publish a post’ kan iedere werknemer binnen no time een professionele blog schrijven, die weer door alle collega’s gedeeld kan worden, evenals door de bedrijfspagina.

Werknemers op social media

De reputatie van een merk of organisatie hangt ook af van de reputatie van je werknemers. Zorg er daarom voor dat je werknemers weten hoe ze zich moeten gedragen op social media. Zo kun je ze vragen hun facebook bijvoorbeeld privé te houden voor persoonlijke kringen, maar je kunt ze ook motiveren om te tweeten over hun werk of het bedrijf, of om zakelijke posts op Linkedin te plaatsen.
Belangrijke personen die ook voor het bedrijf naar buiten treden en daarmee ook meer kans maken om gegoogeld te worden door klanten of partners, kun je hier extra in aansturen. Communicatiemedewerkers bijvoorbeeld, maar ook de Marketing manager en natuurlijk de CEO van het bedrijf.

Wat is jouw tip om de reputatie van een organisatie via social media hoog te houden?

Lees ook:Plan je tweets met Bufferapp
Lees ook:Zo gedraag je je als bedrijf op social media #Infographic
Lees ook:7 manieren om social media in te zetten voor je bedrijf #Filmpje
Lees ook:Be like Bill is een hit op Facebook. Wat vind jij ervan?
Lees ook:Adverteren op Instagram: leuk, simpel en effectief

Eén reactie op “Zo manage je je social reputatie

  1. Eduard de Boer

    Goed stuk Layla,

    Als ReputatieCoach attendeer ik bedrijven en ondernemers er altijd op, dat het tegenwoordig essentieel is om een goede reviewstrategie te hebben, waarin is nagedacht over:
    • Hoe verzamel je reviews?
    • Waar verzamel je reviews?
    • Hoe monitor je reviews?
    • Hoe en waar promoot je reviews?

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.