Als content marketing manager én community manager weet ik hoe belangrijk het is om social media in te zetten voor je marketingdoeleinden. Of je nu daken bedekt, kleren verkoopt of een meditatiecursus verzorgt; ieder bedrijf zou aanwezig moeten zijn op Social Media. Hoe? Dat zal ik je vertellen.
Tip: Begin klein
Veel (jonge) bedrijven zijn geneigd om meteen op alle social media een account aan te maken en zo volop zichtbaar te zijn waar mogelijk. In de praktijk werkt dit meestal anders, zeker wanneer er geen social media plan is. Begin daarom klein en zorg eerst dat je aanwezig bent op de belangrijkste social media voor jouw bedrijf. En dat het blijft lopen natuurlijk. Ben je een paar maanden verder en heb je al een aardige band met je klanten en fans opgebouwd, en weet je inmiddels hoe je die band het beste kunt vasthouden en versterken, dan kun je altijd verder kijken naar andere sociale media.
Van welke social media maakt jouw bedrijf gebruik?
Als we het hebben over social media zakelijk toepassen dan denk je uiteraard als eerste aan LinkedIn. Dit sociale netwerk is immers voor zakelijke doeleinden opgezet. Maar ook andere social media kunnen je helpen om je bedrijf meer in de spotlight te zetten, en om je te verbinden met zowel je klanten, als je medewerkers en partners.
Maar zoals gezegd: begin klein. De belangrijkste social media kanalen waar jouw bedrijf in eerste instantie te vinden moet zijn, zijn: LinkedIn, Twitter en Facebook. Waarom en hoe je deze kanalen kunt inzetten, lees je hieronder.
Jouw bedrijf op Linkedin
Ok, je wilt een zakelijk netwerk opbouwen, dus je maakt een account aan op LinkedIn. Maar hoe nu verder? LinkedIn is een erg interessant medium om de zichtbaarheid van je bedrijf te verhogen. Je kunt er een bedrijfspagina aanmaken met allerlei relevante bedrijfsinformatie, waar je je medewerkers van vraagt om lid te worden.
Maar je kunt LinkedIn ook gebruiken als middel voor contentmarketing: kennis delen betekent verhoging van je zichtbaarheid en van je aanzien. Vraag een aantal medewerkers dus om te bloggen over hun expertise en post het op LinkedIn. Vergeet ook niet om je andere medewerkers te vragen deze content te delen.
Jouw bedrijf op twitter
Twitter wordt door veel mensen zowel zakelijk als persoonlijk gebruikt. Dat zorgt er voor dat je niet altijd even formeel hoeft te zijn.
Hoe gebruik je een zakelijke twitter account? Wees allereerst duidelijk in je profiel: Wat doet het bedrijf en waar kan men terecht voor meer informatie. zijn klachten en/of vragen welkom? Zonee, waar kunnen mensen hiermee wel terecht? Als je wilt en genoeg mensen hebt kun je ook meerder twitteraccounts aanmaken, bijvoorbeeld een algemene voor nieuws en informatie, en een als helpdesk/ klantenservice. Wanneer er elke dag een andere medewerker verantwoordelijk is voor het twitteraccount, laat dan ook de naam (en eventueel twitternaam) van hem of haar weten in het profiel. Mensen houden van een persoonlijke benadering, ook van bedrijven.
Wat deel je op twitter? Een helpdesk-account spreekt voor zich: je deelt informatie die behulpzaam zou kunnen zijn voor je klanten en beantwoord vragen van hen.
De meer algemene account gebruik je om bedrijfsnieuws te delen, de blogs van je medewerkers, maar ook zeker andere interessante links en informatie uit jouw branche.
Jouw bedrijf op facebook
Facebook is niet zozeer een zakelijk medium. Afhankelijk van jouw bedrijf en de doelgroep daarvan kun je het sociale netwerk wel gebruiken om de zichtbaarheid van je klanten te verhogen met een facebookpagina die je (potentiele) klanten en partners kunnen volgen. Zorg er dan uiteraard wel voor dat de content interessant en relevant genoeg blijft voor je volgers.
Naast verbinden met je klanten en fans, kun je facebook ook gebruiken om je te verbinden met medewerkers en/of partners. Uiteraard is dit zoals altijd afhankelijk van de grootte van je bedrijf, de branche en je doelgroep, etc. Een facebookgroep is voor dit doel geschikter dan een –pagina, daar je hier meer controle hebt over de privacy instellingen van de gebruikers.
Van welke social media maakt jouw bedrijf gebruik?
Lees ook:Zo manage je je social reputatie
Lees ook:LinkedIn introduceert nieuwe ‘job search app’
Lees ook:Zo gedraag je je als bedrijf op social media #Infographic
Lees ook:Facebook of een eigen platform voor bedrijven? Is het een keuze?
Lees ook:Deze 4 merken doen het super op Instagram