Afleiding door Social Media leidt tot meer verkeersongelukken

Dankzij Social Media zijn je vrienden, familie, collega’s, je favoriete muzikanten en zelfs het hondje van je oma altijd dichtbij. Soms iets te dichtbij. Zeker als je in de auto stapt. Elke keer als je een berichtje ontvangt raak je even afgeleid van de weg. Dat is de insteek van de nieuwe campagne van van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Zet je telefoon op stil

Gelukkig is er een simpele oplossing; zet vóór vertrek je mobiel op stil. Zo raak je niet afgeleid door bliepjes, ponkjes of tingetjes. En kun je je beter concentreren op de weg. Dat is natuurlijk gewoon de veiligste oplossing. En iedereen weet het wel, maar een regelmatige herinnering via de nieuwe reclamecampagne ‘Aandacht in het verkeer’ met het motto ‘ONderweg ben ik OFFline’, is wel op zijn plaats.

Verleiding social media achter het stuur te groot

Die herinnering is nodig omdat voor veel mensen de verleiding om toch berichtjes te checken achter het stuur te groot is. 10 miljoen Nederlanders (3/4 van de bevolking) hebben een smartphone en de helft daarvan gebruikt deze ook als ze onderweg zijn, zegt het ministerie van Infrastructuur en Milieu op de website van de campagne. In een recent onderzoek van NIPO geeft een kwart van de ondervraagden dit eerlijk toe, 42 procent zegt het moeilijk te vinden. Door je telefoon niet slechts weg te leggen, maar op stil te zetten, zoals de nieuwe campagne tipt, kun je ook niet meer afgeleid worden door het geluid van binnenkomende berichtjes en is het makkelijker om de verleiding om op je telefoon te kijken te weerstaan.

25 x meer kans op ongelukken door berichtjes checken

Volgens het onderzoek van NIPO is de kans op een ongeval minstens 25 keer groter wanneer je achter het stuur bezig bent met berichtjes op je mobieltje. Het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer leidt bovendien jaarlijks tot enkele tientallen en mogelijk zelfs 100 doden.

Vrijwel iedereen is op de hoogte van de risico’s van Social Media en smartphone gebruik in het verkeer. Toch gebeurt het nog heel veel. 42 procent van de social mediagebruikers in het onderzoek van NIPO geeft toe dat hij of zij het moeilijk vindt om tijdens een autorit de telefoon te negeren wanneer er een bericht binnenkomt. 25 procent van de mensen die onderweg binnengekomen berichtjes lezen, doet dit terwijl ze rijden.

Check de nieuwe reclame van ‘Aandacht in het verkeer’ hieronder:

 

[Bronnen: Onderwegbenikoffline.nl en Reiskostenblog.nl]

Ben jij ONderweg OFFline? 

 

Lees ook:Wordt Facebook ingehaald door Linkedin?
Lees ook:Social Media Campagne van Carlsberg: Win een biertje met je selfie
Lees ook:Gebruik sociale netwerken flink toegenomen in Nederland
Lees ook:Simpel maar succesvol: de ‘Banana Bunker-strategie’ van Groupon
Lees ook:Social Media campagne van Center Parcs: #centerparcslol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.